Tarih: 18.03.2007 Saat: 01:43

I. TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ GENEL KURULU GÜNDEMİNDE BULUNAN KANUN TASARILARI 1- Ceza İnfaz Kurumları ve Tutukevleri İzleme Kurulları Kanununda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı (Sevk Tarihi: Başbakanlığa: 4/8/2004 – TBMM: 24/8/2004) Tasarıyla Ceza İnfaz Kurumları ve Tutukevleri İzleme Kurullarının beş olan üye sayısının, beş asıl, üç yedek olarak değiştirilmesi, kurulların ceza infaz kurumları ve tutukevlerini ziyaret süresinin iki aydan dört aya çıkarılması, kurumları ziyarette bulunacak üye sayısının dörtten üçe indirilmesi, ayrıca infaz hâkimliğinin görev alanına giren bir şikâyet konusu olduğu takdirde, raporların infaz hâkimliğine gönderilmesi konularında 14/6/2001 tarih ve 4681 sayılı Ceza İnfaz Kurumları ve Tutukevleri İzleme Kurulları Kanununda bazı değişikliklerin yapılması amaçlanmaktadır. 2- Uluslararası Çocuk Kaçırmanın Hukukî Veçhelerine Dair Kanun Tasarısı (Sevk Tarihi Başbakanlığa: 21/02/2005- TBMM: 09/09/2005) Tasarıyla; Uluslararası Çocuk Kaçırmanın Hukukî Veçhelerine Dair Lahey Sözleşmesinin iç hukukta uygulama kabiliyetinin sağlanması ile Sözleşmeye taraf devletler arasında kaçırılan çocukların ikâmetgah ülkesine iadesi ve şahsî ilişki kurulmasına ilişkin usul ve esasların düzenlenmesi öngörülmektedir. 3- Kat Mülkiyeti Kanununun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesine, Bazı Maddelerinin Yürürlükten Kaldırılmasına ve Kanuna Toplu Yapı ile İlgili Maddeler Eklenmesine Dair Kanun Tasarısı (Sevk Tarihi: Başbakanlığa: 26/7/2004– TBMM: 15/12/2005) Tasarıyla; 23/6/1965 tarihli ve 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanununa DOKUZUNCU BÖLÜM başlığı altında Toplu Yapılara İlişkin Özel Hükümler başlığı ile yeni bir bölüm eklenerek, toplu yapı uygulamasının ortaya çıkardığı çok yönlü sorunlara çözüm getirilmesi ile uygulamada karşılaşılan eksiklikleri, belirsizlikleri ve hakkaniyete aykırılıkları ortadan kaldırmak amacıyla, 634 sayılı Kanunun bazı maddelerinin değiştirilmesi, bazı maddelerinin yürürlükten kaldırılması suretiyle uygulamada birlik sağlanması ve sorunlara adil ve hakkaniyete uygun çözümler getirilmesi amaçlanmaktadır. 4- Temel Ceza Kanunlarına Uyum Amacıyla Çeşitli Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı (Sevk Tarihi: Başbakanlığa: 22/3/2006-TBMM:10/4/2006) Yargı reformu çerçevesinde olmak üzere; özel ceza kanunları ile ceza hükmü içeren özel kanunların yeni ceza mevzuatına uyumunun sağlanması amaçlanmıştır. 5- Milletlerarası Özel Hukuk ve Usul Hukuku Hakkında Kanun Tasarısı (Sevk Tarihi: Başbakanlığa:1/6/2005-TBMM: 07/07/2006) Tasarıyla; 20/5/1982 tarihli ve 2675 sayılı Milletlerarası Özel Hukuk ve Usul Hukuku Hakkında Kanunun; yirmi yılı aşkın bir süreden beri yürürlükte olmasından dolayı toplumsal, siyasal, sosyal ve ekonomik değişimler karşısında eskimiş olan ve günün şartlarına göre ihtiyaçlara cevap vermeyen yönlerinin ıslah edilmesi için gerekli değişiklikleri yapmak, 22/11/2001 tarihli ve 4721 sayılı Türk Medenî Kanunuyla getirilen yeni hükümlere uygunluğunu sağlamak ve Avrupa Birliği mevzuatıyla uyumlu hâle getirilmesi öngörülmektedir. 6- Tanık Koruma Kanunu Tasarısı (Sevk Tarihi: Başbakanlığa 09/11/2005- TBMM:29/12/2006) 4/12/2004 tarihli ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun 58. maddesindeki tanıklık görevinin yapılmasından sonra, kişinin kimliğinin saklı tutulması veya güvenliğinin sağlanması hususunda alınacak önlemlerin ilgili kanununda düzenleneceği hükme bağlandığından, Tasarıyla, tanık koruma tedbirleri, bunların hangi makam veya mercilere başvurabileceği ve tanık koruma tedbirlerine ilişkin diğer usul hükümlerine yer verilmektedir. II. TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KOMİSYONLARINDA BULUNAN KANUN TASARILARI 1- 190 Sayılı Genel Kadro ve Usulü Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Eki Cetvellerin Adalet Bakanlığı, Anayasa Mahkemesi Başkanlığı ve Danıştay Başkanlığına Ait Bölümlerinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı (Sevk Tarihi: Başbakanlığa: 26/11/2002 - TBMM: 11/12/2002) Tasarıyla, Adalet Bakanlığı taşra teşkilâtında “Anayasa Mahkemesi Raportörü (hâkim-savcı)” unvanlı dört adet kadro, Danıştay Başkanlığı Merkez Teşkilâtında “Anayasa Mahkemesi Raportörü (hâkim-savcı)” unvanlı iki adet kadro ve Anayasa Mahkemesi Başkanlığı Merkez Teşkilâtı için “Raportör (hâkim–savcı)” unvanlı altı adet kadro ihdas edilerek, 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin Eki (II) sayılı cetvellerin ilgili bölümüne eklenmesi amaçlanmaktadır. 2- 190 Sayılı Genel Kadro Usulü Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Eki Cetvelde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı (Sevk Tarihi: Başbakanlığa: 12/3/2003 - TBMM: 25/3/2003) Tasarıyla; Adalet Bakanlığı Taşra Teşkilâtında yer alan ağır ceza Cumhuriyet başsavcılıklarının bulunduğu ve müstakil adliye binası olan yerlerde, sivil savunma konusunda uzman personel ihtiyacını karşılamak üzere 169 adet sivil savunma uzmanı kadrosunun ihdası amaçlanmaktadır. 3- Türk Ticaret Kanunu Tasarısı (Sevk Tarihi: Başbakanlığa: 22/6/2005– TBMM: 09/11/2005) Tasarıyla; Dünyada ve Ülkemizdeki ekonomik ve ticarî hayatta meydana gelen gelişim ve değişimlere paralel hükümler içeren yeni bir Türk Ticaret Kanunu Tasarısının yürürlüğe konulması öngörülmektedir. Türk Ticaret Kanunu Tasarısı Türkiye Büyük Millet Meclisi Adalet Alt Komisyonu Raporu ve metni 4- Uyuşmazlık Mahkemesinin Kuruluş ve İşleyişi Hakkında Kanun ile Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu Kanununun Bazı Maddelerinde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı (Sevk Tarihi: 25/6/2004- - TBMM: 21/4/2006) Tasarıyla; Uyuşmazlık Mahkemesi üyelerinin seçilmeleri, Mahkemenin yönetim ve temsili ile başkana vekâlet, meslek mensuplarının görev sürelerini belirlemek, görev itirazı reddedildiğinde gönderilmesi gereken evrakı saymak, sürenin geçirilmesi hâlinde uyuşmazlık çıkarılması talebinin reddine imkân tanımak, olumsuz görev uyuşmazlığında son görevsizlik kararı veren yargı merciince yapılacak işlemleri düzenlemek, olumlu görev uyuşmazlığı doğması hâlinde yapılacak işlemler ile uyulması gereken usul kurallarını belirtmek, çalışmaya ara verme dönemine rastlayan sürenin uzamasını sağlamak, Mahkemeye başvuran yargı merciince yapılacak işlemleri belirtmek, Mahkeme bütçesini bağımsız hâle getirmek, çalışma esaslarıyla ilgili diğer hususların iç tüzükle düzenlenmesini mümkün kılmak, Mahkeme Başkanlığına bağlı Genel Sekreterlik Teşkilâtı kurmak ve burada görevli memurların kadro ihdası ve atanmalarına ilişkin hükümler getirilmesi amaçlanmaktadır. 5-Yargıtay Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı (Sevk Tarihi: Başbakanlığa 08/12/2006-TBMM: 10/01/2007) Anayasa’nın 154. maddesinde, adliye mahkemelerince verilen ve kanunun başka bir adlî yargı merciine bırakmadığı karar ve hükümlerin son inceleme merciinin Yargıtay olduğunun belirtilmiş olmasının yanında, 26/09/2004 tarihli ve 5235 sayılı Adlî Yargı İlk Derece Mahkemeleri ile Bölge Adliye Mahkemelerinin Kuruluş, Görev ve Yetkileri Hakkında Kanun gereği kurulacak olan bölge adliye mahkemelerinin kararlarının da Yargıtay da temyizen inceleneceği, buna bağlı olarak Yargıtay Kanununda değişiklik yapılması gerektiği anlaşıldığından 2797 sayılı Yargıtay Kanununda gerekli değişikliklerin yapılması amaçlanmıştır. 6) Türkiye Hâkimler ve Savcılar Birliği Kanun Tasarısı (Sevk Tarihi: 08/12/2006- TBMM: 19/02/2007) Batı ülkelerinin birçoğunda yargı mensuplarının meslek kuruluşlarının bulunduğu göz önünde tutularak, diğer meslek kuruluşlarında olduğu gibi, Anayasanın 135. maddesi hükümleri doğrultusunda, hâkimlik ve savcılık mesleğine mensup olanların müşterek ihtiyaçlarını karşılamak, bu mesleğin genel menfaatlere uygun olarak gelişmesini sağlamak, meslek mensuplarının birbirleri ve halk ile olan ilişkilerinde dürüstlüğü ve güveni sağlamak üzere meslek disiplini ve ahlâkını korumak maksadıyla tüzel kişiliğe sahip kamu kurumu niteliğinde meslek kuruluşu olarak odalar ve bütün hâkim ve savcı odalarının katılımıyla oluşturulan Türkiye Hâkimler ve Savcılar Birliğinin kurulması amaçlanmaktadır.