KISMEN YOLA İSABET EDEN TA?INMAZIN BU BÖLÜMÜ DI?INDA KALAN KISMININ
Tarih: 27.02.2007 Saat: 23:05

imar hukuku imar hukuku imar hukuku imar hukuku imar hukuku imar hukuku

Dairesi Karar Yılı Karar No Esas Yılı Esas No Karar Tarihi ALTINCI DAİRE 1994 1307 1993 4365 12/04/1994 KARAR METNİ KISMEN YOLA İSABET EDEN TA?INMAZIN BU BÖLÜMÜ DI?INDA KALAN KISMININ İMAR PLANI UYARINCA KAMULA?TIRILMASININ MÜMKÜN OLMADI?I, ANCAK 2942/12 MADDEYE GÖRE ARTA KALAN KISMIN KULLANILMAYA ELVERİ?Lİ OLMAMASI HALİNDE VE MALİK TARAFINDAN KAMULA?TIRILMASI İÇİN YAZILI İ?LEMDE BULUNULMASI HALİNDE KAMULA?TIRILABİLECE?İ HK.< Dava, ... parsel sayılı taşınmazın 4 m2 lik kısmı ile üzerindeki yapının tamamının kamulaştırılmasına ilişkin 10.7.1992 günlü, 984 sayılı belediye encümeni kararının iptali istemiyle açılmış, İdare Mahkemesince; taşınmazın imar planında yola isabet eden 4 m2'lik kısmının kamulaştırılmasında mevzuata aykırılık bulunmadığı, ancak yoldan arta kalan kısım üzerinde bulunan yapı yönünden ise, 2942 sayılı Yasanın 12. maddesinde binaların da kısmen kamulaştırılabilmesine ilişkin hükümlere yer verildiği, bu nedenle, binanın tamamının kullanılmaya elverişli olmaması ve yıkılabileceği sebepleriyle kamulaştırılmasında hukuki isabet bulunmadığı gerekçeleriyle davacı parselinin yola isabet eden 4 m2 lik kısmı yönünden davanın reddine, davacı binasının yol dışında kalan kısmının kamulaştırılmasına ilişkin bölümü yönünden ise işlemin iptaline karar verilmiş, bu kararın iptale ilişkin bölümü davalı idare vekili tarafından temyiz edilmiştir. Dava konusu işlemin iptali istemiyle açılan davanın yukarıda özetlenen gerekçeyle kısmen reddi kısmen de işlemin iptali yolundaki temyize konu Sivas İdare Mahkemesinin 17.5.1993 günlü, 1993/348 sayılı kararının iptale ilişkin kısmında, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49. maddesinin 1. fıkrasında sayılan bozma nedenlerinden hiçbirisi bulunmamaktadır. 2942 sayılı Yasanın 12. maddesinin 5. fıkrasında "Bir kısmı kamulaştırılan taşınmaz maldan artan kısmı yararlanmaya elverişli bir durumda değil ise, kamulaştırma işlemine karşı idari yargıda dava açılmayan hallerde mal sahibinin en geç kamulaştırma kararının tebliğinden itibaren otuz gün içinde yazılı başvurusu üzerine, bu kısmın da kamulaştırılması zorunludur." hükmüne yer verilmiştir. Uyuşmazlık konusu olayda, davacı taşınmazının yola isabet geden 4 m2 lik kısmı dışında kalan bölümünün imar planına dayanılarak kamulaştırılmasının olanaksız olduğu, ancak yukarıda anılan Yasa maddesi uyarınca artan kısmın kullanmaya elverişli olmaması halinde ve taşınmaz maliki tarafından kamulaştırılması istemiyle yazılı başvuruda bulunulması durumunda kamulaştırılabilme olanağı bulunmaktadır. Açıklanan nedenlerle yukarıda belirtilen gerekçenin ilavesi suretiyle anılan mahkeme kararının onanmasına karar verildi. (MT/NÇ)