köyün çay bahçesi yapma amacıyla kamulaştırma yapamayacağı hk.
Tarih: 27.02.2007 Saat: 22:43

imar hukuku imar hukuku imar hukuku imar hukuku imar hukuku imar hukuku imar hukuku imar hukuku imar hukuku

Dairesi Karar Yılı Karar No Esas Yılı Esas No Karar Tarihi ALTINCI DAİRE 2002 3816 2001 2945 18/09/2002 KARAR METNİ KÖY İHTİYAR HEYETİNİN ÇAY BAHÇESİ YAPMA AMACIYLA KAMULA?TIRMA YAPMA YETKİSİNİN BULUNMADI?I HK.< Temyiz İsteminde Bulunan:... Köyü Muhtarlığı Vekili : Av. ... Karşı Taraf : ... Vekilleri : 1-Av. ... 2-Av. ... İstemin Özeti :... İdare Mahkemesinin ... günlü, ... sayılı kararının usul ve yasaya aykırı olduğu öne sürülerek bozulması istenilmektedir. Savunmanın Özeti:Savunma verilmemiştir. Danıştay Tetkik Hakimi Halil Koç'un Düşüncesi : Temyiz isteminin reddi ile mahkeme kararının onanması gerektiği düşünülmektedir. Danıştay Savcısı F.Gülsevin Olgun'un Düşüncesi : Temyiz dilekçesinde öne sürülen hususlar, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49.maddesinin 1.fıkrasında belirtilen nedenlerden hiçbirisine uymayıp idare mahkemesince verilen kararın dayandığı hukuki ve yasal nedenler karşısında anılan kararın bozulmasını gerektirir nitelikte görülmemektedir. Açıklanan nedenlerle temyiz isteminin reddiyle idare mahkemesi kararının onanmasının uygun olacağı düşünülmektedir. TÜRK MİLLETİ ADINA Karar veren Danıştay Altıncı Dairesince Tetkik Hakiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra işin gereği görüşüldü: Dava, ... İlçesi, ... Köyü, ... Mevkii, ... pafta, ... parsel sayılı taşınmazın köy meydanının genişletilmesi ve çay bahçesi olarak kullanımı için kamulaştırılmasına ilişkin ... günlü, ... sayılı Köy ihtiyar Heyeti kararının iptali istemiyle açılmış; İdare Mahkemesince; yerinde yaptırılan keşif ve bilirkişi incelemesi sonucunda düzenlenen raporla dosyadaki bilgi ve belgelerin birlikte değerlendirilmesinden; mevcut nüfus yapısının yerleşmenin yaz-kış kullanım özelliğinden dolayı yakın ve orta vadede önemli gelişmeler göstermeyeceği nedeniyle köy meydanının aktif bir kullanıma cevap verecek bir şekilde düzenlenmesi halinde uzunca bir süre yörede yaşayacak nüfusun ihtiyaçlarını karşılayabileceği, sınırlı sayıda olabilecek bir yapılaşma kaçınılmaz görükse de, köy meydanının ani ve zorunlu bir gelişme ihtiyacı doğurmayacağı, dolayısıyla özel mülkiyetdeki konut alanlarına bitişik bir genişleme öngörüsünün gerekli olmadığı anlaşıldığından uyuşmazlık konusu taşınmazın köy meydanının genişletilmesi ve çay bahçesi yapımı amacıyla kamulaştırılmasına ilişkin dava konusu işlemde kamu yararına uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle iptaline karar verilmiş, bu karar davalı vekili tarafından temyiz edilmiştir. Temyiz edilen İdare Mahkemesi kararının dava konusu kamulaştırma işleminin köy meydanının genişletilmesine ilişkin kısmının iptaline ilişkin bölümünde 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49.maddesinin 1.fıkrasında sayılan bozma nedenlerinden hiçbirisi bulunmamaktadır. Temyize konu İdare Mahkemesi kararının dava konusu kamulaştırma işleminin çay bahçesi yapımına yönelik kısmına gelince; 2942 sayılı kamulaştırma Kanununun 3.maddesinin 1.fıkrasında; idarelerin, kanunlarla yapmak yükümlülüğünde bulundukları kamu hizmetlerinin veya teşebbüslerinin yürütülmesi için gerekli olan taşınmaz malları kaynakları ve irtifak haklarını, bedellerini nakden veya peşin olarak veya 2.fıkrada belirtilen hallerde eşit taksitlerde ödemek suretiyle kamulaştırma yapabilecekleri hükme bağlanmıştır. 442 sayılı Köy Kanununun 13.maddesinde köylünün mecburi işleri sayılmış; anılan maddenin 11.fıkrasında, köyün büyüklüğüne göre orta yerinde ve mümkün olmuyorsa kenarında bir meydan açmak belirtilmiş, söz konusu maddede"çay bahçesi yapmak" düzenlenmemiştir. Bu durumda köy ihtiyar heyetinin çay bahçesi yapmak amacıyla kamulaştırma yetkisi bulunmadığından, dava konusu kamulaştırma işleminin çay bahçesi yapılmasına ilişkin kısmının iptali yolundaki İdare Mahkemesi kararında sonucu itibariyle isabetsizlik görülmemiştir. Açıklanan nedenlerle temyize konu ... İdare Mahkemesinin ... günlü, ... sayılı kararının kamulaştırma işleminin köy meydanının genişletilmesi kısmının iptaline ilişkin bölümünün ONANMASINA 18.9.2002 gününde oybirliğiyle karar verildi. (YÖ/?GK)